سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نفس های سرد

پس از سالهای متمادی دست و پنجه کردن با وزنه و آهن، ویژگیهایی اخلاقی در بدنسازان بوجود می آید که شاید برای بسیاری، ناشناخته باشد. مطالعه این ویژگیها می تواند موجب شناخت بهتر از خود و بهرگیری از این تواناییهای اکتسابی شود. در ادامه، به چند نمونه از این درسهای بدنسازی می پردازم:
1 پرورش عادتهای خوب
کسب موفقیت، مستلزم پرورش عادتهای خوب است. ما معتاد عادت هستیم. بدنسازی و تناسب اندام، فقط برای زیبایی و کاهش وزن نیست بلکه بمرور، بخشی از زندگی می شود. بعبارت دیگر، عادت می کنید که هر هفته ورزش کنید و بدنتان را بمبارزه با آهن بطلبید. اگر عادتهایی خوب را در خود پرورش دهید، ناگزیر موفق خواهید شد.
2 اعتدال
هر چیز در زندگی، به اعتدال خوب است. نمی توان سالی 365 روز رژیم گرفت. هر از گاهی، شکستن رژیم یا تعطیلی یک هفته ای تمرین، برای بدن خوب است. فقط به هنگام زیاده روی – زیاده روی در خوردن هیدراتهای کربن، نوشیدن الکل، تمرین بیش از اندازه – است که نتایج بد بروز می کنند.
3 پشتکار
پشتکار، کلید موفقیت است. شاید یک هفته، پنج بار تمرین کنید، هفته دیگر فقط یک بار اما مهم، استمرار تمرین در درازمدت است. در زندگی، نباید امور مهم را رها کنید. صرف نظر از شرایط یا اوضاع، پشتکار خود را حفظ نمایید.
4 اولویت
زندگیتان را اولویت بندی کنید. لحظه ای، کنار گود زندگی بایستید و آنچه را برایتان مهم است، دوباره ارزیابی نمایید. بدنسازی و تناسب اندام، بخشی از زندگی ما شده اند زیرا بخوبی دریافته ایم که سلامتی بدنمان، کیفیت زندگیمان را بهبود می بخشد. همگی ما گرفتاریهایی داریم و مواجه با ضرب الاجل، اضافه کار و فشار روحی هستیم.
با این حال، صرف نظر از دشواری زندگی حرفه ای یا شخصیمان، همیشه باید آنچه را واقعا اهیمت دارد، در اولویت قرار دهیم.
5 کیفیت
نکته مهم، نه کمیت، بلکه کیفیت است. عامل تعیین کننده، مدت زمان تمرین نیست، بلکه تمرکز ورزشکار، سنگینی، شدت و بعبارت دیگر، کیفیت تمرین است. به همین ترتیب، در زندگی هم مثل بدنسازی، داشتن ثروت مادی زیاد، لزوما باعث خوشبختی نمی شود. کیفیت وجودی خود افراد و تجربیاتی که زندگیشان را ساخته است، خوشبختی را میسر می کند.
6 مراقبت از خود
اول، مراقب شخص خودتان باشید. با تمرکز بر سلامتی و دقت در تغذیه خود، برای سلامتیتان، اولویت قائل شوید. به این ترتیب، توان بیشتری برای کمک به خانواده و دوستانتان خواهید داشت.
اگر ثبات جسمی، ذهنی و روحی داشته باشید، قادر به همدلی بیشتری با آنهایی که دوستشان می دارید، خواهید بود.
7 عاقبت اندیشی
هر عملی، پیامدی دارد. بدنسازی، مستلزم تعهد، پشتکار و از خود گذشتگی است. نتیجه این همه زحمت هم، رسیدن به هدف دلخواه است. هر تصمیمی که در زندگی بگیرید، عواقبی خواهد داشت. با تجسم پیامدهای دراز مدت، می توان امروز تصمیمهایی بهتر و عاقلانه تر گرفت.
8 کسب دانش
اگر بخواهید در بدنسازی پیشرفت کنید، باید دانش تغذیه و تمرینتان افزایش پیدا کند. پس از شناخت اهمیت هر یک، عملکرد بهتری خواهید داشت. در زندگی هم برای موفقیت در هر مسیر و رسیدن به هر نتیجه ای، ابتدا باید دانش لازم را کسب کنید و سپس بسوی هدف گام بردارید.
9 روشنفکری
هر روز نتایجی جدید از تحقیقات ورزشی و تغذیه ای، منتشر می شوند. شناخت بدن و عملکرد آن، سالها طول می کشد. دانش ما در هر زمینه ای همیشه محدود است. اگر فکر کنیم که همه چیز را می دانیم، فرصت کسب دانش جدید را از دست داده ایم. بنابراین، روشنفکر باشید.
10 لذت از مسیر
ما بدنسازها، همیشه، مانعی پیش رو داریم. همیشه، وزنه ای برای بلند کردن هست. همیشه، عضله ای برای حجیم کردن هست. همیشه، چربی برای سوزاندن هست. هر چه پیشتر می رویم، موانعی جدیدتر پیدا می شوند.
زندگی هم، همین گونه است. اما برای لذت از ورزش و زندگی، باید از زحمتی که می کشیم، لذت ببریم. دائما در آرزوی هدف یا مقصد بودن، بیهوده است، زیرا همیشه مقصدی ورای مقصد مورد نظر و هدفی فراتر از هدف دلخواه وجود دارد. بجای نگرانی از رسیدن به مقصد، از مسیر لذت ببرید.

ارسال شده در توسط افشین کیا

خوردن نان شیرینی گرد(شبیه کیک یزدی است)،آبجو نوشیدن و پرداختن به آن.همه ی ما با این شرایط آشنایی داریم و همه ی ما از آنها صدمه خورده ایم.دوری از این مسائل همه را به 20_10پوند وزن کمتر می رساند که به عبارت دیگر یعنی بدنی زیباتر خواهیم داشت.آنها کاهش وزن کلی را خنثی می کنند و ما فقط باید بخواهیم تا آنها را کنار بگذاریم...همین حالا معمولا از پوندهای آخر وزن اضافه،سرسخت ترین آنها در مقابل از بین رفتن است.برای اکثر مردان این مقدار چربی در شکم و زیر سینه(که ما به آن فرم چاقی سیبی شکل می گوییم)و در زنها در رانها و کپل(که به آن فرم چاقی گلابی شکل می گوییم).گفته می شود که این افراد معمولا خیلی سریع چربی را جذب می کنند و وزن اضافه می کنند و بعد با پایداری که می توانند چربی از دست بدهند

این سخن درباره ی این موضوع بدین جهت نادرست که وقتی چربی مصرف می کنیم برایمان دلچسب است و بطور مداوم آنها را وارد بدنمان می کنیم سپس بواسطه ی اجرای مقدار زیادی تمرینات تقویتی قلب و عروق می توانید آنها را از بین ببریم فقط باد روزهای زیادی را با محدود کردن مضحک کالری ها به سر ببرید(در حالی که نمی توان به طور موثری این کار را به مدت طولانی ادامه داد).

از قطی ترین عوامل موثر در دوره های چربی سوزی،پایداری و تداوم است.زیرا موثرترین شیوه ی ضربه به بدن(با شیوه ی صحیح)در شیوه ی چربی سوزی است.در اینجا برخی از عناصر چربی سوز آورده شده است که در زمان چربی سوزها باید به آنها دقت داشته باشید

نارنج تلخ

Yohimbe یا yohimbine برای زنان عالی است

Capsicum

زنجبیل

کافئین

انواع مکمل های تولید شده برای کاهش وزن

 1.ترموژنیک

مکمل های ترموژنیک به طور تحت اللفظی چربی سوزند(ترمو از کلمه ی آتش می آید).این دسته از مکمل ها از دو راه باعث ریزش چربی می شوند

این مکمل ها با انتقال بافت های چربی مقاوم و جدا کردن آنها،چربی ها را در جریان خون رها کنند.بنابراین یک منبع قابل استفاده از انرژی در اختیار بدن قرار می گیرد تا در زمان تمرین از آن بهره ببرد.از انواع این ماده می توان به yohimbineاشاره کرد

نوع دیگر ترموژنیک ها که می توان به آنها اشاره کرد دسته ای هستند که دمای کلی بدن را افزایش می دهند بنابراین بدنتان داغ می شود و سوخت و ساز بدن افزایش می یابد در نتیجه پایان روز کالری بیشتری مصرف می شود.از انواع این مکمل ها می توان به کافئین اشاره کرد

2.چربی سوز های مکمل-آزاد کننده

کافئین و افدرا به صورت توامان در اغلب چربی سوزها استفاده می شوند.اما افدرا جز مواد غیر مجاز محسوب می شود.این نوع محرک ها هوشیاری را افزایش می دهند و انسان را بی پروا می کنند(مثل انرژی که نوشیدن ردبول به انسان می دهد).بعضی از این محصولات محرک باعث رضایت شما می شود پس در انتخاب محرک ها هر چقدر دقیق باشید تاثیر آن بر روی سیستم عصبی مرکزی یتان نشان داده می شود.در هر حال تعدادی از افراد نسبت به این محرک ها حساسیت هایی دارند(از جمله عصبی شدن،سرخی صورت،بی تابی و ...)همین طور این افراد ممکن است همچنان  بخواهند با استفاده از محرک ها چربی سوزی کنند.

3.بلوکه کننده های کربوهیدرات

محصولات بلوکه کننده های کربوهیدرات،حاوی عناصری هستند که از طریق جلوگیری کردن از تولید آنزیم های گوارشی مانع هضم کربوهیدرات ها در بدن می شوند.نتیجه ی این کار این است که کربوهیدرات ها یی که مصرف می کنید به طور کامل هضم نمی شوند و بدین گونه دوباره جذب نمی شوند.از این طریق با افزایش ذخایر این مواد مغذی محدود می شود.این مواد می توانند در زمان تقلب کردن در رژیم به ثبات وزن شما کمک کنند چون کربوهیدرات ها جذب نمی شوند و همچنین از افزلیش ذخیره ی چربی نیز جلوگیری به عمل می آید و با این کار می توانید نتیجه ی بهتری را کسب کنید

4.بلوکه کننده های چربی

مکمل های بلوکه کننده ی چربی،در اصل همانند بلوکه کننده های کربوهیدرات هستند.مواد خاصی که در این محصولات وجود دارند که از میان آنها می توان چیتوسان اشاره کرد.چیتوسان یک جذب کننده ی چربی است.گفته می شود که این ماده توانایی آن را دارد که چربی ها را از سیستم گوارشی جداکرده و دفع آن را از طریق روده ی بزرگ می توان بدون کم کردن غذا،وزن اضافه را کاهش داد.با وجود ادعاهای تولید کنندگان تحقیقات علمی اظهار می کنند که این ادعاها بدون پایه و اساس هستند.در بهترین وجه چیتوسان اصلاح نشده،روزانه 10 کالری از رژیم غذایی فرد کسر کند.اشکال استفاده ی دراز مدت از بلوکه کننده ها ی چربی این است که با جدا کردن چربی،مینرال های مشخصی که در مواد غذایی وجود دارند نیز از آن جدا می شوند که بدن برای حفظ سلامتی به آنها نیازمند است

5.تعدیل کننده های تیروئید

غده ی تیروئید داخل گردن و زیر دهانتان قرار دارد.نقش این هورمون در بدن کنترل میزان سوخت انرژی است از پروتئین ساخته شده و میزان دقیق سایر هورمون های بدن را نیز معین می کند.میزان چربی سوزی با این هورمون ارتباط مستقیم دارد زیرا هورمون تیروئید سرعت متابولیسم بدن را تنظیم می کند و رشد را تحت تاثیر قرار می دهد.همچنین بر قسمت های دیگر بدن نیز تاثیر گذار است.اگر میزان هورمونی که غده ی تیروئیدتان ترشح می کند کاف نباشد،متابولیسم بدنتان کند می شود.در اینصورت باید از مکمل های تحریک کننده ی تیروئید استفاده منید تا که به غده ی تیروئیدتان فشار آورده و آن را دوباره به ترشح هورمون ترغیب کند

6.کنترل کننده های اشتها

کنترل کننده های اشتها(مکمل های رژیمی یا داروها)اساس شان به پایه ی کاهش اشتها استوار است و باعث می شوند تا شخص کمتر غذا بخورد.افراد زیادی از جمله شما شاید در مورد meridaشنیده باشید.پزشک دارویی برای افرادی که اضافه وزن دارند تجویز می کند تا بتوانند به کمک آن اشتهای خود را کنترل کنند.برای یک بدنساز داشتن رژیم غذایی یا سلامتی فردی دلیل کاهش مقداری وزن است.merdiaجهت رسیدن به تاثیرات زیادی به کمک می آید.می تون به روی محصولhoodiaشرط بندی مطمئنی کرد.بواسطه ی نکته ای که از یک نظریه ی علمی که مدارک آن منتشر نشده،عملکردhoodiaباعث کنترل خوب اشتها در انسان می شود.ایمنی و اثر گذاری hodiaدر مکمل های رژیمی باید قبل از مطرح شدن بررسی شوند.در هر حال،حکایت ارائه ی مدرک برای مردم توسط تولید کنندگان بسیار طولانی است.اگر از طریق دهان آن را مصرف کنید ضرری برایتان ندارد اما احتمال بی اثر بودن آن نیز وجود دارد.

7.بلوکه کننده های کورتیزول

کورتیزول هورمونی است که توسط غده ی فوق کلیه ترشح می شود.این هورمون حیاتی اغلب به هورمون استرس منتسب است.این هورمون در واکنش به استرس تولید می شود.این هورمون موجب افزایش فشار خون،سطح قند خون و سرکوب سیستم ایمنی اتان می شود.بنابراین به احتمال زیاد بیماری به سراغتان می آید.توجه به آن به خاطر چربی از اهمیت برخوردار است زیرا این هورمون باعث رها شدن سیگنال های بدن به 2شکل می شود:افزایش اشتها و ذخیره چربی.این بدان معنی است که هر زمان که تحت فشار قرار داریم،کورتیزول در بدنتان افزایش پیدا می کند و بدن نیز به مغز می گوید که من گرسنه ام،همزمان پیغامی به سلول های چربی فرستاده می شود که چربی بیشتری ذخیره کنند(و تا جای ممکن آن را حفظ کند).بلوکه کننده های کورتیزول مانع انعکاس اثرات منفی کورتیزول رها شده طبق مطالب ذکر شده می شود.

محصولات تولید شده برای مردان در مقابل زنان

زنان به چربی سوزهایی احتیاج دارند که ویژه ی بدن آنها طراحی شده باشند.آنها هورمون های متفاوتی در بدن دارند واز این قرار بدن متفاوتی با مردان دارند.از این رو بدیهی است که نوع متفاوتی از چربی سوز نیاز دارند.زنان به چربی سوزی احتیاج دارند که از نظر علمی توسعه یافته باشد تا بتوانند با غلبه سدهای فیزیولوژیکی  و هورمون به سمت از دست دادن چربی پیش بروند.در اینجا 6بند که برای وزن کم کردن باید آنها را نشانه بروند آورده شده اند   

1.  استرس

2. قدرت

3.هورمون ها

4. تعادل مایعات

5.  اشتها

6.  متابولیسم

زنان باید تولیداتی را انتخاب کنند که مطابق نیاز هایشان باشند

مردان به خاطر بهره بردن از پایه ی بدنی قوی می توانند از محرک های قویتر استفاده کنند زیرا بدنشان به اندازه ی بدن زنان حساسیت ندارد.آنها می توانند می توانند از توانا ییشان برای استفاده از تولیداتی که کمی کافئین بیشتری دارند بهره ببرند.بطور کلی کاهش وزن برای مردان راحت تر است زیرا آنها سوخت و ساز سریع تری دارند و بدن لاغرتری دارند.در هر حال اغلب مردان به سختی می توانند چربی های پایین شکم خود را از بین ببرند وبنابراین تولیداتی که دارای yohembineهستند می توانند آنها را از شر این چربی ها خلا ص کنند.

آگاهی دادن به خریداران

اگر چربی سوزها را به صورت متعادل و در دوره های کوتاه مدت استفاده کنیبسیار سودمندند.باید در مورد بعضی موارد نیز هشدار دهم.می خواهم هر دو روی سکه را به شما نشان دهم.

اگر به مدت طولانی از چربی سوزها استفاده کنید پاسخ دهی بدنتان به آنها کمتر می شود.چربی سوزها محرک سیستم عصبی مرکزیتان هستند و روزهای بعدی و متعاقبا هفته های بعد از آن همان تحریک ها به صورت عادی در می آیند و بدنتان با دارو وفق پیدا می کند.نکته اینجاست که شاید شما راغب باشید که مقدار بیشتری از آنها استفاده کنید اما نباید بیشتر از این مقدار محرک وارد بدنتان بکنید زیرا ممکن است غده ی فوق کلیه و هورمون تیروئید در مقابله با این اقدام شما تولید را متوف کنند.همچنین چربی سوز ها کاملا ثابت عمل نمی کنند و هیچکدام نتیجه ی دائمی برای کاهش وزن ندارند.باید بطور منظم ورزش کنید،رژیم غذایی داشته باشید و در یک رژیم متعادل کالری ها را شمارش کنید تا بتوانید با کم کردن میزان کالری های ورودی به مصرفی وزن کم کنید فقط دقت کنید که نباید در هر هفته بیشتر از یک کیلو گرم وزن از دست بدهید

 به خاطر داشته باشید:

از دستور العملی که به روی محصول درج شده تبعیت کنید.صرفنظر از اینکه شما برای اولین بار از ترموژنیک ها استفاده می کنید و یا یک حرفه ای هستید،بیشتر از دوز پیشنهاد شده،مصرف نکنید.گزارشاتی که از مصرف بیش از اندازه ی چربی سوزها بازگو می کنند اصلا خوب نیستند.مصرف را با مقدار کمی از شروع کنید،بسته به پاسخ دهی بدنتان به محرک ها مسیرتان را ادامه دهید.        


ارسال شده در توسط افشین کیا

در روش اول دست راست خود را به حالت آزاد نگه دارید واز دوست خود بخواهید به حالت نیشگون فا صله میانی شانه وآرنج و در قسمت پشت بازو را کشیده و در اصل پوست و چربی را از عضله جدا کند وچند بار به وسیله خط کش میلیمتری ضخامت پوستی را که در دستش نگه داشته اندازه گیری کند و میانگین اعداد بدست آمده را بدست آورید و سپس چربی بدن خود ار توسط جدول زیر بدست آورید.

اعداد اندازه گیری شده             درصد چربی در مردان               درصد چربی در زنان

کمتر از ? میلی متر                     بین ? تا ? درصد                       بین ? تا ??

بین? تا ??میلی متر                     بین ? تا ?? درصد                     بین ?? تا ?? 

بین ?? تا ?? میلی متر                 بین ?? تا ?? درصد                   بین ?? تا ?? 

بین?? تا ?? میلی متر                  بین ?? تا ?? درصد                   بین ?? تا ?? 

بین?? تا ??  میلی متر                  بین ?? تا ?? درصد                  بین ?? تا ?? 

در روش دوم به یک ترازو و یک متر احتیاج دارید و برای بدست آوردن در صد چربی محاسبات زیر را انجام دهید.

    ـ (وزن بدن بر حسب پوند) * ???/?+??/??=وزن بدن بدون چربی(بر حسب پند)

(دور کمر از روی ناف بر حسب سانتی متر)*???/?

(وزن بدن برحسب کیلو گرم)???/?+???/?=وزن بدن بدون چربی (برحسب کیلو گرم)

(دور ساعد بر حسب سانتیمتر )*???/?+(دور کمر بر اساس سانتیمتر)*???/?+

این یادتون باشه که:

      ?-وزن بر حسب پند=وزن بر حسب کیلوگرم *?/?

      ?-وزن بر حسب کیلو گرم=وزن بر حسب پوند*??/


ارسال شده در توسط افشین کیا
اگر می‌خواهید عضلاتی تحسین‌برانگیز برای خودتان پرورش دهید چاره‌ای جز روی آوردن به حرکات پایه‌ای ندارید.

.برای ساختن عضلانی قوی و بزرگ هیچ راه میانبری وجود ندارد. باید در حرکات اصلی و مادر وزنه‌های سنگین جابه‌جا کنید و همه توان خود را برای اجراء هر تکرار از تمرین غیرتمندانه خرج کنید.تمرین روی حرکات تک‌مفصلی کار چندانی در مورد ساخته شدن سایز عضلانی برایتان از پیش نمی‌برند. بنابراین زیاد ‌روی آنها حساب نکنید. اگر می‌خواهید عضلاتی تحسین‌برانگیز برای خودتان پرورش دهید چاره‌ای جز روی آوردن به حرکات پایه‌ای ندارید.
با یک برنامه علمی می‌توانید در کمتر از ?? روز سایز و قدرت عضلات خود را جهشی بزرگ بدهید. این برنامه ?هفته‌ای تمرین با مرکزیت حرکات پاورلیفتینگ طراحی شده است که نه تنها قدرت عضلات را افزایش می‌دهد بلکه در نهایت حجم عضلانی را نیز به همراه دارد. این طرح بسیار ساده است که به سادگی هم جواب می‌دهد. گرچه تمرین روز شنبه با مرکزیت اسکوات است. اما در برنامه حرکاتی کمکی هم وجود دارد که متمرکز روی عضلات ران، ساق و شکم هستند که همگی آنها باعث می‌شوند قدرت بدن در حرکت اسکوات افزوده شود. هرچه در اسکوات برای یک دامنه تکرار مشخص قوی‌تر شوید، فیبرهای عضلانی بیشتری در ران‌هایتان تحت فشار قرار می‌گیرند و بزرگتر می‌شوند.
تمرین دوشنبه مشابه تمرین شنبه است تنها با این تفاوت که متمرکز روی افزودن قدرت در حرکت پرس سینه است. در حالی‌که تمرین شنبه روی عضلات پائین تنه متمرکز است. تمرین دوشنبه روی نیمی از عضلات بالاتنه یعنی سینه سرشانه، پشت بازو و شکم طراحی شده است.
باقی‌مانده عضلات بالاتنه هم که همان عضلات پشت و جلوبازوها هستند به‌اضافه پشت پاها را باید در روز چهارشنبه تمرین دهید که حرکت اصلی این روز هم ددلیفت است.
وقتی تمرین چهارشنبه به پایان رسید یعنی کل بدن از زوایای مختلفی تحت فشار قرار می‌گیرد عواید دوگانه این برنامه تمرین عبارت است از هیپرتروفی عضلات (رشد سایز) و افزایش تدریجی قدرت در حرکات سه‌گانه. البته توسعه بازدهی بدن در حرکات مذکور از اجراء چرخشی حرکات اسکوات پرس سینه و ددلیفت حاصل می‌شود. این برنامه را با ?? درصد از رکورد خود آغاز می‌کنید (وزنه‌ای که می‌توانید آن را ? تکرار جابه‌جا کنید) و سپس وزنه را تدریجی به ?? درصد می‌رسانید (وزنه‌ای که می‌توانبد با آن فقط ? تکرار اجراء کنید) و در نهایت هم وزنه را به ?? تکرار می‌توانید انجام دهید) ابتدا رکورد خود را در هرکدام از ? حرکت فوق تست کنید و سپس بر مبنای آن وزنه‌های خود را پیدا کنید. حین رکوردگیری هم حتماً باید یار تمرینی ناظر بر کارتان باشد.
? ناتوانی علمی
یکی از عناصر کلیدی این برنامه رسیدن به ناتوانی در عضله تحت تمرین است. معنای این چیست؟ ناتوانی عضله نقطه‌ای از حرکت است که در آن عضله کاملاً خسته می‌شود و دیگر قادر به اجراء تکرار دیگری با فرم کامل و صحیح نمی‌باشد. در حالی‌که بدنسازان تمایل دارند همه ست‌های تمرین خود را تا رسیدن به ناتوانی اجراء کنند. اما پاورلیفترها تمایلی به این کار ندارند. بعضی‌ها بر این باور هستند که تمرین تا ناتوانی می‌تواند رشد قدرت عضلات را با مشکل مواجهه کند.
البته از طرفی هم تحقیقی در انستیتوی ورزش استرالیا در سال ???? انجام شده که نشان می‌دهد تمرین کردن تا ناتوانی عضله ممکن است به رشد قدرت عضلات کمک کند. کلید معما به ظاهر تعداد ست‌هائی است که تا رسیدن به ناتوانی انجام می‌شوند.
در تحقیق مذکور وقتی افراد با سابقه یک ست از ? ست تمرین روی پرس سینه را طی ? هفته تا رسیدن به ناتوان یانجام دادند. رشد قدرت آنها نسبت به کسانی که همه ست‌های تمرین را تا ناتوانی اجراء کرده‌اند، ? برابر شده است. در بررسی دیگر، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که اجراء بیشتر از یک ست تا ناتوانی بعث هیچ افزایش قدرت اضافی در حرکت پرس سینه نمی‌شود. در واقع وقتی آنها دو تحقیق فوق را با هم مقایسه کردند، به این نتیجه رسیدند که افزایش قدرت حاصل شده در تحقیق دوم (که اجراء چندین ست تا ناتوانی بوده) کمتر از رشدی بوده که از اجراء تنها یک ست تا ناتوانی به‌دست آمده است.


ممکن است دلیلش این باشد که اجراء تنها یک ست تا ناتوانی اجازه تحریک کافی بدون احتمال بروز آسیب‌دیدگی را به فیبرهای عضلانی می‌دهد. توجه داشته باشید که وقتی چندین ست را تا ناتوانی اجراء می‌کنید احتمال بروز تمرین‌زدگی را افزایش می‌دهید. برای سود بردن از این دانش، اطمینان حاصل کنید که آخرین ست (فقط آخرین ست) از هر حرکت را (به‌استثناء حرکات مربوط به عضلات شکم) تا رسیدن به ناتوانی اجراء می‌کنید. تحت هیچ شرایطی نباید وقتی به تنهائی تمرین می‌کنید در حرکات پرس سینه با هالتر، اسکوات با هاتر، پرس پا یا هاگ اسکوات تا رسیدن به ناتوانی پیش بروید. اجراء همه این حرکات تا رسیدن به ناتوانی نیازمند حضور یک بار تمرینی قوی و آگاه می‌باشد تا بتواند ایمنی را برقرار سازد.
برنامه تمرینی فعلی خود را کنار بگذارید. و به مدت ? هفته برنامه پیشنهادی ما را اجراء کنید تا سایز و قدرت عضلاتتان تقویت شود. بعد از دوره ?هفته‌ای می‌توانید کماکان روی همین طرح کار کنید. یا اینکه به برنامه قبلی خود بازگردید. از آنجائی که این برنامه دوره‌ای است. (یعنی به ? سیکل ? هفته‌ای تقسیم شده) رشد حاصل از ان مداوم خواهد بود. بعد از تکمیل کردن این ? هفته وقتی به برنامه‌های قبلی خود بازمی‌گردید، شاهد افزایش بازدهی خواهید شد.
? اسکوات
اگر بخواهید بدنسازان را محدود به اجراء تنها یک حرکت تمرینی کنید اکثر آنها حرکت اسکوات را انتخاب خواهند کرد. قبل از هر عضله دیگر، حرکت اسکوات روی ران‌ها فشار می‌آورد و تا آخرین فیبر عضلانی موجود در این بخش را وادار به تمرین می‌کند افرادی که قادر هستند حرکت اسکوات را با وزنه‌های سنگین و تکرارهای کم اجراء کنند شلوار جینی که سایزشان باشد را به‌ندرت پیدا می‌کنند. حرکت اسکوات به هیچ‌کدام از عضلات ران، پشت پا و جمع‌کننده پاها رحمی نمی‌کند. اما این حرکت فراتر از صرفاً حرکتی برای ران‌ها است. عضلات باسن نیز در اسکوات از جمله اولین عضلات درگیر هستند (به‌ویژه وقتی‌که ران‌ها به موازات زمین قرار می‌گیرند) فیله‌های کمر برای حفظ تعادل بدن به‌کار گرفته می‌شوند اما ساق‌ها و بازوها هم در این حرکت برای ثبات دادن مهم هستند.زمانی‌که اسکوات می‌روید برای حفظ ایمنی و به حداکثر رساندن تأثیر حرکت لازم است نکاتی را رعایت کنید.
? صاف بمانید: هرگز حین اجراء اسکوات قوز نکنید اجازه ندهید شانه‌ها به سمت جلو خم شوند. باید در تمام طول اجراء حرکت بدن خود را صاف نگهدارید.
? ضربه نزنید: ضربه زدن در بخش پائین حرکت یک راه مؤثر برای نابود کردن زانوها است. باید در تمام دامنه حرکت وزنه را کاملاً کنترل کنید.
? درست تنفس کنید: پیش از شروع بخش پائین رفتن نفس گرفته و حبس کنید. و بعد از عبور از سخت‌ترین بخش بالا رفتن با شدت بزدم کنید.
? پرس سینه
در سراسر دنیا بیشترین حرکتی که اجراء می‌شود پرس سینه است. از یک نوجوان ?? ساله گرفته تا سالخورده‌های باشگاه همگی به حرکت پرس سینه علاقه‌ای خاص دارند.این حرکت برای تمرین دادن عضلات سینه شناخته شده است اما پرس سینه برای بخش جلوئی سرشانه‌ها هم خیلی مؤثر است. کسی مثل اسکوات مندلسون که حدود ??? کیلگرم پرس سینه می‌زند به شما خواهد گفت در اجراء پرس سینه عضلات زیربغل، پشت بازوها و حتی ران‌ها هم کمک می‌کنند.
ـ برای اجراء شایسته این حرکت به نکات زیر توجه کنید:
? حریف تمرینی:
هرگز پرس سینه با هالتر را بدون یار تمرینی اجراء نکنید. حتی اگر از وزنه‌ای متوسط استفاده می‌کنید باید یار تمرینی داشته باشید. یک لحظه خطا کردن می‌تواند به قیمت خداحافظی با ورزش تمام شود.
? ضربه نزنید
درست مثل اسکوات اینجا هم نباید با ضربه زدن به وزنه در بخش پائین حرکت سعی کنید وزنه را سمت بالا پرس کنید. چرا که می‌تواند منجر به بروز آسیب‌دیدگی شود و در پرس سینه آسیب اینچنینی به معنای شکسته شدن قفسه سینه است.
? حفظ تماس بدن
حین پرس نباید باسن یا کمر را از روی میز بلند کنید چنانچه این کار را انجام دهید یعنی وزنه بیش از حد سنگین است.
? ددلیفت
در حالی‌که برای حرکات اسکوات و پرس سینه هر روز تجهیزات و ابزار کمکی جدیدی طراح و ساخته می‌شود. اما برای حرکت ددلیفت هیچ تدبیری اندیشه نمی‌شود و برای انجام آن فقط باید وزنه را از زمین جدا کنید. حرکت مذکور حداکثر فشار را روی بخش پائینی عضلات پشت اعمال می‌کند و تقریباً فشاری معادل روی پشت پاها و باسن هم وارد می‌سازد. علاوه بر این عضلات زیربغل، کول، جلوبازو و حتی شکم هم تا حدودی به‌کار می‌آیند. چنانچه می‌خواهید این حرکت را بهتر اجراء کنید به نکات زیر توجه کنید.
? قوز نکنید
زمانی‌که می‌نشینید تا وزنه را پائین ببرید هرگز نباید قوز کنید. فقط اجازه دهید که نشانه‌ها به سمت جلو کشیده شوند. قوز داشتن در کمر و پشت می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در دیسک کمر شود.
? نوع گیرش
برای اجراء ددلیفت یک دست را از رو و دیگری را از زیر بگیرید یعنی یک دست عادی و دیگری به‌صورت مچ برعکس باشد. چنین روشی باعث افزایش قدرت پنجه‌ها می‌شود.
? زانوها را قفل نکنید
در عوض آنها را صاف نگه دارید اما اندکی خمیدگی در آنها رعایت کنید تا از بروز کشیدگی اضافی در زانوها جلوگیری شود.
? تمرین شنبه
ـ هفته‌های ? و ?
حرکت/ درصد از رکورد/ تکرار/ ست
اسکوات/ ??/ ??/ ?
?/?/??
?/?/??
?/?/??
??/ ناتوانی/ ?
پرس پا/ -/ ?/ ?
-/ ناتوانی/ ?
جلوپا/ - / ?? / ?
- / ناتوانی/ ?
ساق پا ایستاده / -/ ??/ ?
-/ ناتوانی/ ?
مچ با دمبل/ - / ??/ ?
? تمرین شنبه
ـ هفته‌های ? و ?
حرکت/ درصد از رکورد/ تکرار/ ست
اسکوات / ??/ ??/?
??/ ?/ ?
??/ ?/ ?
??/ ?/?
??/ ناتوانی/ ?
پرس پا/ -/ ?/ ?
-/ ناتوانی/ ?
جلوپا/ -/ ?/ ?
-/ ناتوانی/ ?
ساق ایستاده/ -/ ??/ ?
-/ ناتوانی/ ?
-/ ناتوانی/ ?
مچ با دمبل/ -/ ??/ ?
? تمرین شنبه
ـ هفته‌های ? و ?
حرکت/ درصد از رکورد/ تکرار / ست
اسکوات/ ??/ ??/ ?
??/ ?/ ?
??/ ?/ ?
??/ ? / ?
??/ ناتوانی/ ?
پرس پا/ -/ ?/ ?
- / ناتوانی/ ?
جلوپا/ - / ?/ ?
-/ ناتوانی/ ?
ساق پا ایستاده/ -/ ?/ ?
-/ ناتوانی/ ?
مچ با دمبل/ -/ ??/ ?
? تمرین دوشنبه
ـ هفته‌های ? و ?
حرکت/ درصد از رکورد/ تکرار/ ست
پرس سینه/ ??/ ??/ ?
??/ ?/ ?
??/ ?/ ?
??/ ?/ ?
??/ ناتوانی/ ?
پرس بالا سینه دمبل/ -/ ?/ ?
- / ناتوانی/ ?
پرس سرشانه هالتر/ - / ?/ ?
-/ ناتوانی/ ?
پرس سینه دست جمع/ -/ ?/ ?
- / ناتوانی/ ?
کرانچ با وزنه/ -/ ??/ ?
? تمرین دوشنبه
ـ هفته‌های ? و ?
حرکت/ درصد از رکورد/ تکرار/ ست
پرس سینه/ ??/ ??/ ?
??/ ?/ ?
??/ ?/ ?
??/ ?/ ?
??/ ناتوانی/ ?
پرس بالا سینه دمبل/ - / ?/ ?
-/ ناتوانی/ ?
پرس سرشانه هالتر/ - / ?/ ?
- / ناتوانی/ ?
کرانچ با وزنه/ -/ ??/ ?
? تمرین دوشنبه
ـ هفته‌های ? و ?
حرکت/ درصد از رکورد/ تکرار/ ست
پرس سینه/ ??/ ??/ ?
??/ ?/ ?
??/ ?/ ?
??/ ?/ ?
??/ ناتوانی/ ?
پرس بالا سینه دمبل/ -/ ?/ ?
-/ ناتوانی/ ?
پرس سرشانه هالتر/ -/ ?/ ?
-/ ناتوانی/ ?
پرس سینه دست جمع/ -/ ?/ ?
- / ناتوانی / ?
کرانچ با وزنه/ -/ ??/ ?
? تمرین چهارشنبه
ـ هفته‌های ? و ?
حرکت/ درصد از رکورد/ تکرار/ ست
ددلیفت/ ??/ ??/ ?
??/ ?/ ?
??/ ?/ ?
??/ ?/ ?
??/ ناتوانی/ ?
سلام ژاپنی/ -/ ??/ ?
-/ ناتوانی/ ?
پشت پا خوابیده/ -/ ??/ ?
-/ ناتوانی/ ?
زیربغل هالتر خم/ -/ ?/ ?
-/ ناتوانی/ ?
جلوبازو با هالتر/ -/ ??/ ?
- / ناتوانی/ ?
? تمرین چهارشنبه
ـ هفته‌های ? و ?
حرکت/ درصد از رکورد/ تکرار/ ست
ددلیفت/ ??/ ??/ ?
??/ ?/ ?
??/ ?/ ?
??/ ?/ ?
??/ ناتوانی/ ?
سلام ژاپنی/ -/ ?/ ?
-/ ناتوانی/ ?
پشت پا خوابیده/ - / ?/ ?
-/ ناتوانی/ ?
زیر بغل هالتر خم/ -/ ?/ ?
- / ناتوانی/ ?
جلوبازو با هالتر/ -/ ?/ ?
- / ناتوانی/ ?
? تمرین چهارشنبه
ـ هفته‌های ? و ?
حرکت/ درصد از رکورد/ تکرار/ ست
ددلیفت/ ??/ ??/ ?
??/ ?/ ?
??/ ?/ ?
??/ ?/ ?
??/ ناتوانی/ ?
سلام ژاپنی/ -/ ?/ ?
-/ ناتوانی/ ?
پشت پا خوابیده / -/ ?/ ?
-/ ناتوانی/ ?
زیربغل هالتر خم/ -/ ?/ ?
-/ ناتوانی/ ?
جلوبازو با هالتر/ - / ?/ ?
-/ ناتوانی/ ?

ارسال شده در توسط افشین کیا

شما بدون غذا چند هفته،بدون آب چند روز و بدون اکسیژن چند دقیقه میتوانید زنده بمانید،به عبارت دیگر بجز اکسیژن آب مهمترین عنصریست که در بدنمان داریم.

بدن شما از70-55 درصد آب تشکیل شده و تقریباً 90-80 درصد خون را آب تشکیل می دهد.آب تقریباً در تمام روندهای حیاتی بدن دخیل است.کمبود آب میتواند به تغییرات ذهنی و فیزیکی منجر شود.آب نقش های زیر را ایفا میکند:

با شستن سمومی که در طی زندگی عادی تولید میشود،بدن را پاک میکند.

زندگی مفاصل را تأمین میکند.

پوست را از خشکی محافظت می نماید.

هیدراسیون احشاء داخلی را حفظ میکند.

دمای بدن را کنترل مینماید.

وقتی بدن گرم میشود،آب به شکل عرق از پوست دفع میگردد.این مساله خوب است چرا که عرق از پوست شما تبخیر میشود و بدن شما سرد میشود.در واقع یک Air-Conditioner در بدن شما وجود دارد ولی برای اینکه این سیستم به کار خود ادامه دهد،نیاز به جبران آب از دست رفته بدن دارید.اگر به اندازه کافی و در حد جبران عرق از دست رفته آب ننوشید،خون غلیظ شده و جریان خون کند میشود این امر باعث میگردد که فشار بروی قلب وارد شود.در صورتی که کمبود مایع زیاد باشد،بدن شما به اندازه کافی آب برای تولید عرق ندارد.در این نقطه درجه حرارت بدن میتواند تا حد خطرناکی بالا برود.

وجود اینکه یک فرد بزرگسال با چثه متوسط در روز حدود2 لیتر آب از دست میدهد،یک ورزشکار ممکن است در ظرف یک ساعت ورزش شدید قریب به 3 لیتر آب از دست بدهد.در صورتی که این مایعات از دست رفته جایگزین نشوند،ممکن است دهیدراسیون عارض گردد.

کم آبی یا دهیدراسیون یک اثر منفی و شدید روی کارایی ورزشی دارد.در واقع حتی هیدراسیون خفیف تا حد یک درصد کاهش وزن بدن می تواند با ایجاد سرگیجه،سردرد و زمان عکس العمل کندتر باشد و میتواند بر خطر گرمازدگی بیافزاید.

در صورت عدم درمان،دهیدراسیون بدتر میشود و میتواند کشنده باشد.مراقب علایم زودرس هشداردهنده در خودتان و هم تیمی ها باشیدتا از دهیدراسیون اجتناب شود.در صورتی که هر یک از این علائم را مشاهده کردید،به مربی خود اطلاع دهید یا مراقبت طبی فوری طلب کنید.

تشنگی

سوال اینست که آیا احساس تشنگی همیشه با آغار کم آبی همراه است؟پاسخ اینست،نه همیشه.در بسیاری موارد ورزش واقعاً واکنش تشنگی را مختل میکند.به هنگام ورزش شما مقدار زیادی آب را قبل از احساس تشنگی از دست می دهید و قبل از اینکه بطور کامل کم آبی شما جبران شود احساس تشنگی از بین میرود.بنابراین برای تأمین نیازتان به آب نمی توانید به حس تشنگی اکتفا کنید.به عنوان یک ورزشکار،لازم است که بطور آگاهانه بیش از آنچه که دوست دارید آب بنوشید،مصرف کنید،بویژه زمانی که در گرما ورزش میکنید.

میزان مصرف مایعات در ورزشکاران

بنا به همه دلایل فوق،ورزشکاران لازم است که آب یا سایر نوشابه ها را قبل،در طی و بعد از ورزش مصرف کنند.

قبل از ورزش:یک یا دو لیوان مایعات را دو ساعت قبل از مسابقه یا تمرین بیاشامید تا اطمینان حاصل کنید که بخوبی هیدراته شده اید.پانزده دقیقه قبل از شروع ورزش یک لیوان دیگر نیز بنوشید.

در طی ورزش:در طی ورزش برای جایگزینی مایعات از دست رفته و اجتناب از گرمای بیش از حد هر20- 15 دقیقه ،180-120 سی سی مایعات بنوشید،مایعات سرد بهتر است چرا که به سرعت جذب می شوند و حرارت مرکزی بدن را سریعتر پایین می آورند.

پس از ورزش:این نکته که پس از انجام ورزش به مصرف مایعات ادامه دهید حائز اهمیت است که جبران کم آبی بدن زمان میکیرد.برای اطمینان از اینکه به اندازه کافی آشامیده اید،خودتان را قبل و بعد ورزش توزین کنید.به ازای هر 5/0 کیلوگرم کاهش وزن حداقل 500 سی سی آب مصرف نمایید.این اشتباه را نکنید که وزن کاهش یافته در ورزش مربوط به چربی است،چرا که چربی بتدریج از دست میرود و در مقیاس چند روز،مشخص نخواهد شد.تقریباً تمام کاهش وزن طی ورزش از منشاً آب می باشد.

علائم و خطرات کم آبی در ورزشکاران

دهیدراسیون می تواند نسبتاً سریع عارض شود.ملی همچنین ممکن است ظرف چندین روز ورزش بدون نوشیدن مایعات کافی پدید آید.ورزشکارانی که هر روز یا دوبار در روز و بویژه در آب و هوای گرم و مرطوب بشدت ورزش میکنند ممکن است بازای ها 5/0 کیلوگرم وزنی که از دست می دهند آب نیاز داشته باشند تا تعادل آب آنها مجدداً اعاده شود.به طور معمول نباید در روز وزن شما کاهش یابد،حتی 2درصد کاهش وزن می تواند به کاهش کارآیی منجر شود و معرف دهیدراسیون خفیف باشد.

علاوه بر آب،برخی از ورزشکاران نیاز به جایگزینی الکترولیتهای سدیم و پتاسیم که در عرق از دست می روند،دارند.این امر بویژه در ورزشی که بیش از یک ساعت به طول انجامد صدق میکند.بسیاری از نوشابه های ورزشی حاوی غلظتهایی از الکترولیتها و کربوهیدراتها هستند که جذب آب را تشریع می نمایند.به علاوه الکترولیتهای موجود در نوشابه های ورزشی تشنگی را تحریک میکند،که باعث تحریک فرد به نوشیدن و جبران کم آبی میشود. نوشابه های ورزشی در ورزشکاران استقامتی و نیز افرادی که تا حد توان به طور روزانه تمرین می کنند،یا در چند مسابقه در یک روز شرکت میکنند یا دو جلسه تمرین در روز دارند بیشترین فایده را دارند.

در صورتی که ذائقه و بیزاری مانع نوشیدن مایعات مورد نیاز شماست،نوشابه را بر طریق سلیقه خود برگزینید.(انواع آبمیوه، آب ساده، آب معدنی،نوشابه های ورزشی،لیموناد)شما همچنین میتوانید از غذاهایی که آب زیادی دارند(مثل هندوانه،گوجه فرنگی،کاهو،سوپ)بیشتر استفاده کنید.با این حال آگاه باشید که نوشیدنیهای حاوی کافئین،نظیر قهوه و چای اثر متضادی دارند.کافئین نیاز بدن به ادرار کردن را افزایش میدهد و بنابراین باید در زمان اعاده مایعات از دست رفته،از مصرف آنها اجتناب نمود.به همین ترتیب مشروبات الکلی دارای اثر کاهنده آب بدن هستند.


ارسال شده در توسط افشین کیا
   1   2   3      >