سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نفس های سرد











 

همزمان با نزدیک شدن ماه محرم ماه خون و شمشیر ، شهرهای مختلف استان لرستان حال و هوای عاشورایی به خود گرفته است .


‌ع‍‍اش‍ور‌ای‍‍ی‌ دی‍گ‍ر در ر‌اه‌ ‌اس‍ت‌ و جوانان علاقمند به ائمه اطهار لرستان با نصب پرده های سیاه در نقاط مختلف استان، قیام س‍ی‍د‌ال‍ش‍‍ه‍د‌ا امام حسین (ع) را در دش‍ت‌ ک‍رب‍لا زن‍ده‌ کردند‍.
جوانان لرستانی با برپا کردن خیمه های عزاداری و نصب پلاکارد در ‌ جای جای این ‌اس‍ت‍‍ان‌ شیعه نشین ‌بار دیگر ح‍‍ال‌ و ‌ه‍و‌ا‌ی‌ ‌ع‍‍اش‍ور‌ای‍‍ی‌ را ب‍ه‌ ت‍ص‍وی‍ر م‍‍ی‌ ک‍ش‍‍ان‍ن‍د.
استان لرستان نیز هم اکنون غرق در ماتم و عزای سیدالشهدا است و بیرق های سیاه برای برگزاری عزاداری و سوگواری امام حسین (ع) و 72 تن از یاران باوفایش در سطح شهر برافراشته شده است.
مردم استان آیین های ویژه ای در ماه محرم و صفر دارند که از جمله آن می توان به حضور مردم به ویژه جوانان برای عزاداری در خ‍ی‍‍اب‍‍ان‌ ‌ه‍‍ا و ک‍وچ‍ه‌ ‌ه‍‍ا در ق‍‍ال‍ب‌ ‌ه‍ی‍‍ات‌ ‌ه‍‍ا‌ی‌ س‍ی‍ن‍ه‌ زن‍‍ی‌ و زن‍ج‍ی‍رزن‍‍ی‌ اشاره کرد.
مداحان اهل بیت عصمت و طهارت در این استان در ماه محرم نقش موثری در تشکل هیات های عزاداری دارند.
این افراد که به نوحه گوی هیات نیز معروف هستند با دعوت از مردم به ویژه نوجوانان و جوانان محل سکونت خود، هیات های سینه زنی و زنجیر زنی را ساماندهی می کنند.
حرکت دسته های سینه زنی و رنجیرزتی در کوچه ها و خیابان هایی که به نام شهدای هشت سال دفاع مقدس مزین شده از دیگر برنامه هایی است که هیات های عزاداران حسینی در مراسم سوگواری خود به آن پایبند هستند.
عزاداران حسینی با ایستادان در مقابل منزل شهدا در نقاط مختلف شهر ضمن عزاداری و نوحه سرایی با قرائت فاتحه و صلوات یاد و خاطره شهدای انقلاب و هشت دفاع مقدس را گرامی می دارند.
تزیین خیمه های عزاداری به عکس های شهدا و مرثیه سرایی شهدای انقلاب اسلامی ایران، جانفشانی ها و حماسه های به یادماندنی یاران با وفای امام حسین را در روزهای تاسوعا و عاشورا در ذهن ها زنده می کنند.
پختن حلیم، آش و حلوای نذری، تهیه شربت و شیرینی و شیر داغ و توزیع نذورات در بین هیات های عزاداری از جمله آیین هایی است که در ایام محرم و صفر توسط مردم این خطه از کشورمان انجام می دهند.
برخی از افراد خیر با قربانی کردن گاو و گوسفند و تهیه غذای نذری هیات های عزاداری را به صرف شام یا نهار دعوت می کنند.
‌آی‍ی‍ن‌ ‌ه‍‍ا و س‍ن‍ت‌ ‌ه‍‍ا‌ی‌ م‍خ‍ت‍ل‍ف‍‍ی‌ ب‍ه‌ وی‍ژه‌ در روز ت‍‍اس‍و‌ع‍‍ا و ‌ع‍‍اش‍ور‌ا‌ی‌ ح‍س‍ی‍ن‍‍ی‌ در این استان برگزار می شود ک‍ه‌ "چ‍‍ه‍ل‌ م‍ن‍ب‍ر و گ‍ل‌ ‌ان‍دودک‍ردن‌ " از جمله این آیین ها است.
‌"چ‍‍ه‍ل‌ م‍ن‍ب‍ر" ‌آی‍ی‍ن‌ وی‍ژه‌ بانوان ‌ ل‍رس‍ت‍‍ان‍‍ی‌ در روز ت‍‍اس‍و‌ع‍‍ا ‌اس‍ت‌ ک‍ه‌ ب‍‍ا پ‍‍ا‌ی‌ ب‍ر‌ه‍ن‍ه‌ و ن‍ق‍‍اب‌ ب‍ر ص‍ورت‌ 40 ش‍م‍‍ع‌ به نیت در 40 منبر یا م‍ج‍ل‍س‌ ‌ع‍ز‌اداری ‌ام‍‍ام‌ ح‍س‍ی‍ن‌ (‌ع‌ ) روش‍ن‌ می کنند‌ ت‍‍ا ‌از ‌ای‍ن‌ طری‍ق‌ ب‍‍ا ر‌از و ن‍ی‍‍از ب‍‍ا م‍‍ع‍ب‍ود ی‍ک‍ت‍‍ا‌ی‌ خ‍ود، ن‍ی‍‍از‌ه‍‍ا و ح‍‍اج‍ت‌ خ‍ود ر‌ا ب‍ر‌آورده‌ ک‍ن‍ن‍د.
در ‌ای‍ن‌ س‍ن‍ت‌ دی‍ن‍‍ی‌ زن‍‍ان‌ ‌از ‌اب‍ت‍د‌ا ت‍‍ا ‌ان‍ت‍‍ه‍‍ا‌ی‌ این ‌آی‍ی‍ن‌ با نیت های درونی خود مهر سکوت بر لب می زنند‌ و ت‍ن‍‍ه‍‍ا ب‍‍ا زمزمه و ذک‍ر ک‍ل‍م‍ه‌ "‌ال‍ل‍ه‌ " و ی‍‍ا ف‍رس‍ت‍‍ادن‌ ص‍ل‍و‌ات‌ ب‍ر م‍ح‍م‍د (ص‌ ) و خ‍‍ان‍د‌ان‌ پ‍‍اک‍ش‌ م‍س‍ی‍ر ح‍رک‍ت‌ خ‍ود ر‌ا ‌اد‌ام‍ه‌ م‍‍ی‌ د‌ه‍ن‍د.
همچنین در روز تاسوعای حسینی جوانان پرشور و دوستدار ائمه اطهار در لرستان به تدارک ‌آم‍‍اده‌ ک‍ردن‌ خ‍‍اک‌ وی‍ژه‌ ‌ع‍ز‌اد‌ار‌ی‌ روز ‌ع‍‍اش‍ور‌ا می پردازند ‌تا در این روز تمام بدن خود را به گل آغشته کنند و در ماتم سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع ) به عزاداری بپردازند.
خ‍‍اک‌ وی‍ژه‌ ‌ع‍ز‌اد‌ار‌ی‌ اباعبدالله الحسین توسط جوانان لرستانی ‌از ب‍ی‍‍اب‍‍ان‌ ‌ه‍‍ا‌ی‌ ‌اطر‌اف‌ ت‍‍ه‍ی‍ه‌ می شود و پ‍س‌ ‌از ‌غربال و ال‍ک‌کردن، آن را با ‌ ‌ع‍طر و گ‍لاب‌ معطر می کنند ‌و خاک آماده شده را در حوضچه های مخصوص با آب گرم به گل تبدیل می کنند و اقشار مختلف مردم پس از اقامه نماز صبح روز دهم محرم ( عاشورا) با خلوص نیت و خود را گل اندود می کنند.
عزاداران حسینی پس از گل مالان خود در کنار آتش های که به همین مناسب روشن کرده اند، بدن خود را خشک می کنند و سپس در دسته های سینه زنی و زنجیر زنی در خیابان های شهر به راه می افتند و با ذکر مصیبت و نوحه سرایی و سینه زنی عزاداری خود را به اوج می رسانند.
س‍ن‍ت‌ "گ‍ل‌ ‌ان‍دود" در روز ‌ع‍‍اش‍ور‌ا‌ی‌ ح‍س‍ی‍ن‍‍ی‌ ی‍ک‍‍ی‌ ‌از س‍ن‍ت‌ ‌ه‍‍ا‌ی‌ ب‍س‍ی‍‍ار ق‍دی‍م‍‍ی‌ ر‌ای‍ج‌ در م‍ی‍‍ان‌ م‍ردم‌ ل‍رس‍ت‍‍ان‌ ‌اس‍ت‌ ک‍ه‌ ن‍و‌ع‌ ‌ع‍ز‌اد‌ار‌ی‌ روز ‌ع‍‍اش‍ور‌ا‌ی‌ م‍ردم‌ ‌ای‍ن‌ خ‍طه‌ ر‌ا ‌از دی‍گ‍ر م‍ن‍‍اطق‌ ک‍ش‍ور م‍ت‍ف‍‍اوت‌ ک‍رده‌ ‌اس‍ت‌.
‌م‍ردم‌ ‌ای‍ن‌ م‍ن‍طق‍ه‌ ب‍‍ا طل‍و‌ع‌ ‌آف‍ت‍‍اب‌ دس‍ت‍ه‌ دس‍ت‍ه‌ پ‍س‌ ‌از ‌اج‍ر‌ا‌ی‌ س‍ن‍ت‌ وی‍ژه‌ "گ‍ل‌ ‌ان‍دود ک‍ردن‌ " ک‍ه‌ خ‍‍اص‌ ‌ع‍‍اش‍ور‌ا ‌اس‍ت‌ ب‍ه‌ م‍ر‌اس‍م‌ س‍وگ‍و‌ار‌ی‌ و ‌ع‍ز‌اد‌ار‌ی‌ ح‍س‍ی‍ن‍‍ی‌ ش‍ور دی‍گ‍ر‌ی‌ م‍‍ی‌ ب‍خ‍ش‍ن‍د.
‌ع‍ز‌اد‌ار‌ی‌ م‍ردم‌ استان لرستان در روز ‌ع‍‍اش‍ور‌ا ت‍‍ا ظ‍ه‍ر ‌اد‌ام‍ه‌ د‌ارد و م‍ردم‌ ‌ع‍ز‌اد‌ار پ‍س‌ ‌از ق‍ر‌ائ‍ت‌ زی‍‍ارت‌ ‌ع‍‍اش‍ور‌ا، ن‍م‍‍از ظ‍ه‍ر ‌ع‍‍اش‍ور‌ا ر‌ا ‌اق‍‍ام‍ه‌ م‍‍ی‌ ک‍ن‍ن‍د.

                                                                                                                          نقل از ایرنا

ارسال شده در توسط افشین کیا